Boss og Mysti

Boss og Mysti

16. februar 2010

" Jeg blir så sliten av å sove".

Jeg har mange ganger tenkt "jeg orker ikke legge meg,for jeg blir så sliten av å sove". Jeg våkner ca klokke 03-04 på natta,og spretter ut av senga som om "noe" har vekket meg.Mange ganger har jeg fortsatt søvnen min i en stol i stue,til jeg har blitt så kald at senga har vært fristende igjen.Når jeg sovner igjen etter dette sover jeg veldig urolig.Er mye små våken og "venter" på at klokka skal bli så mye at jeg kan stå opp. Jeg ligger aldri å "drar meg 5 minutter til,men forlater senga i en fart, som om den skulle være min verste fiende. Dette tullet har jeg drevet med i mange år,uten å forstå hvorfor det er sånn. Det eneste jeg vet er at jeg er trøtt og sliten bestandig.Nå har jeg tatt søvntest og det viser seg at jeg har obstruktiv søvnapnesyndrom (snorkesyke).Det vil si at jeg stopper å puste 10-20 sekunder flere ganger i løpet av natta."Vi" med denne diagnosen er bestandig trøtte og slitne,for kroppen bruker så mye energi for å få i gang pusten igjen mens vi sover.Med slike pustestopp før kroppen for lite surstoff,som igjen kan føre til høyt blodtrykk,hjerteinfarkt (hmm) og andre ting.Med andre ord ikke helt bra dette her.Nå har jeg fått CPAP/pustemaskin, og har prøvd den en natt.Pustemaskinen virker slik at den blåser luft inn i nesen. Dette går greit, er ikke ubehagelig i hele tatt.Det er litt lyd der det går luft ut igjen,og den ventilen er litt dumt plassert,for den blåser lufta rett i ansiktet.Ikke så veldig behagelig å få kald luft rett i ansiktet hele natta.Slangen er grei nok...litt uvant å ha "mætt" senga med slange...men pytt pytt...det går. Dette skal jeg nok bli vandt med.Virker tror jeg jammen meg det gjør også. Har vært mye små våken på grunn av at det er uvandt med maska,duringa og slangen,så jeg var litt trøtt når jeg sto opp. Men jeg var trøtt på en annen måte. Kroppen var ikke riktig så "tung". Har ikke vært oppe en eneste gang i natt og det er uvandt....veldig uvandt.Jeg har i mange år hatt et ønske,og det er å sove en hel natt sammenhengene.Nå øyner jeg et lite håp om at det ønsket skal gå i oppfyllelse :) Jonny har ikke hørt at jeg har snorket i hele tatt i natt.Kanskje han skal få litt nattesøvn igjen også gitt *gliser*

Astrid

1 kommentar:

  1. Så bra at du endelig har funnet ut hva som er årsaken til de problemene du har hatt med søvnen. Satser på at det går seg til etterhvert med uvante lyder og annen tilvending...;)

    SvarSlett